Op de Veluwe zien we het minder, maar in andere delen van Nederland heb je veel sloten, grachten, kortweg: water. De combinatie brug en poort is er altijd één van overleg. Zetten we de poort achter de brug op of de brugconstructie? Zeker wanneer je esthetiek en design belangrijk vindt is het van belang om goed na te denken over de werkvolgorde. Deze opdrachtgever heeft in Nootdorp een nieuw huis gebouwd. Na de bouw is de noodbrug nog enige tijd blijven liggen. Wij zijn benaderd om na te denken over een nieuwe poort en burg. Hierbij is uiteindelijk gekozen voor een Omega brug op de bestaande brughoofden. De poort is strak achter de brug geplaatst op schroeffundamenten.
Elke vakman zal het zeggen: “echt strakke kolommen maak je van gekant RVS plaatwerk”! Dit doen we omdat grotere stalen kolommen niet meer verzinkt kunnen worden omdat ze anders krom trekken. Voor bredere kolommen stappen we daarom over naar RVS. Hierbij maken we gebruik van 2mm plaatstaal waardoor de hoeken van de kolom een strakke radius hebben. Ook zijn er geen zinkgaten nodig. De poortvleugels zijn afgehangen aan een stalen frame in de kolom.
De afstand tussen de latjes van deze poort is 20mm. Eén van de redenen om een dichte toegangspoort aan te laten realiseren is vaak privacy. Wanneer we de latjes recht in het kader plaatsen dan is de minimale afstand 20mm in verband met de dekking van de poedercoating tussen de spijlen. Moet het toch nog strakker op elkaar, dan hebben we hier andere manieren voor!